Školský psychológ - Základná škola s materskou školou Pionierska 2, Brezno

Základná škola s materskou školou
Pionierska 2 Brezno
Prejsť na obsah
Školský psychológ
Mgr. Dominika Olerínyová

Kde ma nájdete: hlavná budova 2. stupeň, 2. poschodie
Ako sa so mnou spojíte: telefonicky: 048/ 619 78 12
Osobne po telefonickom dohovore
Prostredníctvom mailu: olerinyova@zsbrezno.edu.sk



Školský psychológ je tu pre vás, keď potrebujete niekoho, kto vám porozumie a pomôže riešiť problémy, ktoré vás trápia. Či už máte pocit, že vás niečo ťaží, alebo neviete, ako sa vyrovnať s emóciami, školský psychológ vám môže pomôcť lepšie porozumieť samým sebe a nájsť spôsoby, ako sa s tým vysporiadať.

Rodičia môžu za školským psychológom prísť:
  • Ak má vaše dieťa problémy so zvládaním stresu, úzkosti alebo depresie.
  • Pri riešení problémov so spolužiakmi, ako je šikana alebo konflikty.
  • Ak potrebujete podporu pri zlepšení motivácie a sebavedomia u dieťaťa.
  • V prípade problémov s prispôsobením sa novému prostrediu (nová trieda, prestup na školu).
  • Ak vaše dieťa prechádza náročnou životnou situáciou (rozvod rodičov, strata blízkeho).

Žiaci môžu za školským psychológom prísť:
  • Ak sa cítia smutní, úzkostní alebo osamelí a nevedia, ako tieto pocity zvládnuť.
  • Ak majú problémy s kamarátmi, napríklad ak im niekto ubližuje alebo ich vynecháva z kolektívu.
  • Pri strese z učenia alebo skúšok a ak majú pocit, že sa nevedia sústrediť.
  • Ak prežívajú náročné rodinné situácie (rozvod, strata blízkeho, sťahovanie).
  • Ak chcú lepšie pochopiť svoje pocity alebo si zlepšiť vzťahy s ostatnými.


Vitajte u školského psychológa – Spolu budujeme pozitívne myslenie a sebavedomie vašich detí
Ako školský psychológ na našej škole mám tú česť byť oporou vašim deťom pri ich emocionálnom, sociálnom a osobnostnom rozvoji. Verím v silu pozitívnej psychológie, ktorá pomáha deťom zamerať sa na ich silné stránky, budovať odolnosť a rozvíjať zdravé sebavedomie. Mojím cieľom je, aby každé dieťa pocítilo, že má v sebe potenciál na úspech a zvládanie rôznych životných výziev.

Pozitívny prístup k žiakom
Každé dieťa je jedinečné, a preto ku každému pristupujem individuálne a s rešpektom. V rámci sedení sa sústreďujem na to, aby som žiakom pomohla objaviť ich vnútorné schopnosti a podporiť ich v rozvoji pozitívneho myslenia. Učím ich zameriavať sa na svoje úspechy, riešiť konflikty pokojne a konštruktívne, a pracovať na posilňovaní vzťahov so spolužiakmi.
Používam techniky, ktoré žiakom pomáhajú zvládať stres, rozpoznať a vyjadriť svoje emócie, a zároveň ich motivujem, aby sa nebáli robiť chyby – lebo aj tie sú súčasťou rastu a učenia sa.

Forma odmien v súlade s pozitívnou psychológiou
Verím, že ocenenie úsilia a pozitívne posilňovanie sú kľúčom k tomu, aby sa deti cítili motivované a úspešné. Preto na našej škole používame rôzne formy odmien, ktoré nielenže podporujú pozitívne správanie, ale tiež pomáhajú rozvíjať motiváciu žiakov.
  • Pochvala a uznanie: Každé dieťa potrebuje cítiť, že jeho snaha je ocenená. Pri práci so žiakmi kladieme dôraz na to, aby sme pochválili ich pokroky a úspechy, aj keď sú len malé. Každý krok vpred je dôležitý.
  • Špeciálny čas na rozhovor: Ako odmenu ponúkam individuálne sedenia, počas ktorých sa môžeme venovať záujmom a cieľom dieťaťa, aby sa cítilo vypočuté a podporované.
  • Symbolické odmeny: Deti často ocenia aj drobné gestá, ako sú nálepky, diplomy alebo iné symbolické uznania. Tieto malé odmeny im pripomínajú, že aj malé úspechy stoja za oslavu.

Nové metódy podpory motivácie k učeniu a správaniu, ktoré sme zaviedli na našej škole:
Motivačné kupóny na uľahčenie skúšania
S cieľom znížiť tlak a stres spojený so skúšaním sme zaviedli motivačné kupóny, ktoré môžu žiaci získať ako odmenu za aktívnu účasť alebo snahu na rôznych prevenčných alebo intervenčných programoch a aktivitách. Tieto kupóny umožňujú napríklad preskočenie skúšania v určitom termíne, čím sa žiakom poskytne viac času na prípravu a zníži sa stres spojený s výkonom.
Úľavy pri skúšaní a hodnotení
V prípade žiakov, ktorí trpia nadmerným stresom pri skúšaní, poskytujeme rôzne formy úľav, ako napríklad písomné namiesto ústneho skúšania, možnosť skúšania v menších skupinách alebo v pokojnejšom prostredí. Cieľom je vytvoriť podmienky, v ktorých môžu žiaci dosiahnuť čo najlepšie výsledky bez nadmerného stresu.
Našim cieľom je vytvoriť prostredie, kde sa každé dieťa cíti bezpečne, podporovane a oceňované. Ak máte otázky alebo by ste radi diskutovali o podpore vášho dieťaťa, som tu pre vás.              



Úlohy a činnosti školského psychológa
Ako školský psychológ na našej škole sa zameriavam na poskytovanie komplexnej psychologickej podpory žiakom, učiteľom a rodičom s cieľom podporiť ich duševný, emocionálny a sociálny rozvoj. Moja práca je zameraná na vytváranie bezpečného a podporného prostredia, v ktorom sa žiaci môžu rozvíjať nielen akademicky, ale aj osobnostne.

Kľúčové oblasti mojej práce:
1. Individuálne poradenstvo a podpora pre žiakov
Poskytujem individuálne sedenia pre žiakov, ktorí čelia rôznym problémom – od emočných ťažkostí, ako sú úzkosť či stres, až po sociálne výzvy, ako je šikana alebo kyberšikana, vzťahové problémy alebo problémy s motiváciou. Tieto sedenia sú zamerané na posilnenie sebavedomia, zvládanie emócií a hľadanie efektívnych riešení ich ťažkostí.
2. Skupinové aktivity a preventívne programy
S učiteľmi a s podporným tímom na našej škole organizujeme skupinové aktivity a preventívne programy zamerané na zlepšovanie sociálnych zručností, rozvíjanie priateľstiev a prevenciu šikanovania. Tieto aktivity pomáhajú žiakom lepšie rozumieť sebe aj ostatným a zlepšujú ich schopnosť spolupracovať a riešiť konflikty.
3. Intervenčné programy
V spolupráci s učiteľmi a s podporným tímom realizujeme špecifické intervenčné programy, ktoré sú zamerané na podporu žiakov s rôznymi problémami. Tieto programy pomáhajú žiakom, ktorí majú dlhodobejšie ťažkosti, ako sú zlé sociálne vzťahy, nízka sebadôvera, problémy so správaním alebo učením. Cieľom intervenčných programov je identifikovať príčiny týchto ťažkostí a cielene pracovať na ich riešení pomocou praktických nástrojov a techník.
Intervenčné programy zahŕňajú:
  • Programy na zvládanie agresívneho správania a zlepšenie sebaregulácie, ktoré pomáhajú žiakom zvládať svoje emócie a reagovať na konflikty pozitívnym spôsobom.
  • Podpora sociálnych zručností, ako je tímová spolupráca, empatia, a efektívna komunikácia, ktoré pomáhajú žiakom budovať lepšie vzťahy s rovesníkmi.
  • Motivačné programy, ktoré sa zameriavajú na rozvoj vnútornej motivácie žiakov k učeniu a ich aktívnemu zapojeniu do školskej činnosti.
  • Podpora duševného zdravia a zvládanie úzkosti a stresu, jednou z najdôležitejších oblastí intervenčných programov je starostlivosť o duševné zdravie žiakov. Poskytujem programy zamerané na rozpoznávanie a zvládanie úzkosti, stresu a iných emočných výziev, ktorým môžu žiaci čeliť v škole aj mimo nej.
4. Spolupráca s učiteľmi a podporným tímom
Spolupracujem s učiteľmi a celým podporným tímom, aby sme spoločne identifikovali a riešili potreby žiakov, ktorí vyžadujú dodatočnú podporu v oblasti emocionálneho alebo sociálneho rozvoja. Zároveň spolupracujem s ďalšími odborníkmi v oblasti pedagogiky a psychológie, aby sme zabezpečili čo najlepšiu podporu pre každého žiaka.
5. Podpora rodičov a rodinné konzultácie
Som tu aj pre rodičov, ktorí potrebujú poradenstvo ohľadom výchovy, motivácie detí alebo riešenia problémového správania. Poskytujem konzultácie zamerané na zlepšenie vzťahov medzi rodičmi a deťmi, riešenie konfliktov v domácnosti a podporu zdravého emocionálneho vývoja dieťaťa.

Odporúčania pre rodičov pri práci s dieťaťom s problémom motivácie alebo s problémom v  správaní
1. Pozitívne posilňovanie a uznanie snahy
Deti, ktoré majú problém s motiváciou, potrebujú pravidelnú spätnú väzbu, ktorá ich podporí v snahe. Namiesto toho, aby ste sa zameriavali len na výsledky, oceňte ich za snahu a malé pokroky. Napríklad, pochváľte dieťa za to, že venovalo viac času príprave na úlohu, aj keď výsledok nebol dokonalý.
2. Stanovte jasné a dosiahnuteľné ciele
Deti môžu strácať motiváciu, ak sú pred nimi príliš veľké alebo nejasné úlohy. Pomôžte dieťaťu stanoviť si konkrétne, malé a dosiahnuteľné ciele. Po každom úspešnom kroku môže prísť ocenenie, ktoré dieťa povzbudí k ďalšiemu pokroku.
3. Zamerajte sa na silné stránky dieťaťa
Pomôžte dieťaťu objaviť oblasti, v ktorých sa cíti byť úspešné a sebavedomé. Rozvíjanie silných stránok môže zvýšiť jeho motiváciu aj v oblastiach, kde sa cíti menej isté. Ak sa dieťa napríklad zaujíma o umenie alebo šport, podporujte ho v týchto aktivitách, aby zažilo úspech.
4. Poskytnite stabilitu a konzistenciu
Deti s problémovým správaním často potrebujú viac štruktúry a jasne nastavených pravidiel. Uistite sa, že pravidlá a dôsledky sú jasné a konzistentné, a že ich uplatňujete vždy rovnako. Deti potrebujú vedieť, čo môžu očakávať za svoje správanie, aby sa cítili bezpečne a vedeli, aké sú hranice.
5. Budujte otvorenú a empatickú komunikáciu
Pri riešení problémového správania je dôležité, aby sa dieťa cítilo vypočuté. Venujte čas rozhovorom, kde sa dieťa môže vyjadriť, čo ho trápi alebo prečo reaguje určitým spôsobom. Ukážte mu, že rozumiete jeho pocitom a že ste tu, aby ste mu pomohli.
6. Motivujte dieťa prostredníctvom zážitkov
Vnútorná motivácia môže byť podporovaná tým, že dieťaťu poskytnete zážitky, ktoré ho baví. Namiesto materiálnych odmien skúste ponúknuť spoločný čas alebo aktivity, ktoré dieťaťu prinášajú radosť – napríklad návštevu parku, hry alebo kreatívne aktivity.
7. Modelujte pozitívne správanie
Deti sa často učia pozorovaním správania dospelých. Buďte pre dieťa vzorom pozitívneho a zodpovedného správania. Ak sa dieťaťu podarí zvládnuť situáciu bez problémového správania, zdôraznite pozitívne aspekty jeho prístupu a pochváľte ho.
8. Hľadajte príčiny problémového správania
Niekedy je problémové správanie len symptómom iných problémov, napríklad frustrácie, nízkeho sebavedomia alebo strachu z neúspechu. Snažte sa zistiť, čo môže byť skutočnou príčinou správania vášho dieťaťa, a riešte problém v jeho jadre.
9. Spolupráca so školou a odborníkmi
Ak problémové správanie pretrváva, nebojte sa spolupracovať so školským psychológom, školskou špeciálnou pedagogičkou, sociálnou pedagogičkou, výchovnou poradkyňou, učiteľmi alebo odborníkmi z oblasti psychológie a pedagogiky. Tímový prístup môže pomôcť identifikovať efektívne stratégie na podporu vášho dieťaťa.

Návrat na obsah