Okienko špeciálnej pedagogičky |
KTO je špeciálna pedagogička ? Volá sa Mgr. Martina Rusnáková. KDE ju možno zastihnúť ? Kancelária výchovnej poradkyne sa nachádza v starej budove školy na prízemí (od hlavného vchodu vľavo). KEDY ? Streda 11.00 - 14.30 - je hlavný konzultačný deň. V súrnych alebo výnimočných prípadoch na telefónnom čísle: 0917/380 816, 048/6197806 alebo e-mailom: pavlendova@zsbrezno.edu.sk AKÉ SÚ ÚLOHY ? Vykonáva mapovanie žiakov (depistáž) a priebežnú orientačnú diagnostiku jednotlivých žiakov s ťažkosťami v učení a v správaní, vypracováva ich charakteristiky, zhromažďuje, spracováva podklady a dáva podnet k vykonaniu psychologickej, resp. špeciálnopedagogickej diagnostiky, ktorú zabezpečuje Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva. Podieľa sa na edukácii žiakov so ŠVVP, v procese vyučovania im poskytuje odbornú starostlivosť v zmysle individuálnych špeciálno-pedagogických, terapeutických a rehabilitačných služieb. Metodicky pomáha pri vypracovávaní individuálneho výchovno–vzdelávacieho programu (IVVP) pre začlenených žiakov a je nápomocný vyučujúcim pri vypracovávaní a vyhodnocovaní individuálnych plánov pre začlenených žiakov v predmetoch podľa potreby. Vedie a pravidelne aktualizuje dokumentáciu začlenených žiakov (záznamy, žiadosti, správy, vyplnenie osobného listu, hodnotenia...) a ostatných žiakov so ŠVVP. Poskytuje konzultačné a poradenské služby zákonným zástupcom, konzultuje problémy ich detí vo vzdelávaní a v správaní. Poskytuje konzultačné, odborné poradenské služby a metodickú pomoc pedagógom, ktorí majú v bežných triedach žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Predkladá návrhy a podnety na skvalitnenie a zefektívnenie výchovno-vzdelávacej práce s individuálne začlenenými žiakmi a ostatnými deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Spolupracuje s výchovným poradcom pri spracovaní údajov o žiakoch so ŠVVP z dôvodu úprav pri celoplošnom testovaní. Spolupracuje s inštitúciami v rôznych oblastiach pedagogických, poradenských, zdravotných a sociálnych zariadení (výchovný poradca, klinický logopéd, pediater, pedopsychiater, psychológ, detský neurológ, ÚPSVAR…) Pravidelne sleduje legislatívne zmeny v oblasti špeciálneho školstva a starostlivosti o žiakov so ŠVVP, pripravuje podklady k spracovaniu problematiky asistencie k začleneným žiakom. Zabezpečuje špeciálno-pedagogický servis pri zápise žiakov do 1.ročníka. PRE KOHO ? Školský špeciálny pedagóg, Mgr. Martina Rusnáková, vykonáva špeciálno-pedagogickú prácu pre žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami. Vytvorili sa tak podmienky pre lepšiu individuálnu prácu so žiakmi s vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia), s poruchami správania, pozornosti, koncentrácie, pre žiakov individuálne začlenených. Školský špeciálny pedagóg je tu pre každého, kto potrebuje pomoc, radu, usmernenie pri riešení svojho problému. Práca so žiakmi
Spolupráca s učiteľmi
Spolupráca s rodičmi
Spolupráca so špecializovanými zariadeniami Školský špeciálny pedagóg podľa potreby spolupracuje s poradenskými zariadeniami, predovšetkým s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPP) a výchovnými poradcami školy. POTREBUJE VAŠE DIEŤA ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA ?
Medzi najviac vyskytujúce sa poruchy učenia patrí: Dyslexia – špecifická porucha čítania, ktorá postihuje rýchlosť čítania – dieťa číta pomaly, prípadne slabikuje, negatívne pôsobí na správnosť čítania – zamieňa si písmená, slabiky, domýšľa si text, a má tiež negatívny dopad na porozumenie obsahu prečítaného textu. Deti s touto poruchou sa najviac sústreďujú na techniku čítania, a tak im uniká obsah prečítaného. Symptómy dyslexie sú:
Dysgrafia – vývinovo znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písma. Chyba postihuje tvar a radenie písma, nie obsahovú stránku písomného prejavu. Symptómy dysgrafie sú:
Dysortografia – špecifická porucha, v ktorej ide o narušenú, obmedzenú schopnosť dieťaťa osvojiť si gramaticky správne písanie, uplatňovať gramatické pravidlá pri písaní. Pre dysortografiu je typická nízka úroveň pravopisu vzhľadom na úroveň inteligencie. Po analýze napísaného diktátu môžeme vidieť najčastejšie sa vyskytujúce chyby:
Dyskalkúlia – štrukturálna porucha matematických schopností, postihuje operácie s číslami, matematickú predstavivosť, priestorovú orientáciu pri práci s číslami aj pri geometrii. Ťažkosti, ktoré musí dyskalkulické dieťa prekonávať:
|