Školský špeciálny pedagóg
Ing. Lucia Ťažká
Kde ma nájdete: hlavná budova 2. stupeň, 2. poschodie ZŠ
Ako sa so mnou spojíte: osobne, cez EduPage, tel: 048/619 7812
e-mailom na adrese: tazkal@zsbrezno.edu.sk
Úlohy školského špeciálneho pedagóga
Zabezpečuje špeciálno-pedagogickú podporu žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) a s podpornými opatreniami, rizikovým žiakom, žiakom s počiatočnými ťažkosťami či s ťažkosťami prechodného charakteru. Podieľa sa na vytváraní, aktualizácii a realizácii individuálneho vzdelávacieho programu žiakov so ŠVVP, pripravuje plány ich rozvoja, odporúča a realizuje stimulačné, reedukačné, korekčné, terapeutické programy. Vykonáva cielenú stimuláciu funkcií, ktoré sú zodpovedné za rozvoj školských zručností. Zabezpečuje a poprípade aj vytvára pomôcky pre žiakov so ŠVVP, koordinuje úpravu učebných materiálov pre týchto žiakov podľa ich individuálnych potrieb. Zakladanie, vedenie, aktualizácia a kompletizácia dokumentácie žiakov s podpornými opatreniami. Vybavovanie špeciálno-pedagogických a psychologických vyšetrení v ZPP.
S kým spolupracuje:
- s pedagógmi (pri napredovaní žiaka vo vzdelávacom procese),
- s rodičmi (konzultácie, postupy pri vzdelávaní, návrhy na rediagnostiku a pod.),
- so školským podporným tímom
- so psychológmi a špeciálnymi pedagógmi zo zariadení poradenstva a prevencie
Ako pracuje školský špeciálny pedagóg
So žiakmi špeciálny pedagóg pracuje individuálne na hodine so žiakmi, realizuje náčuvy (pozorovania žiakov s podpornými opatreniami v ich prirodzenom školskom prostredí, t.j. v triede), v učebni školského špeciálneho pedagóga individuálne alebo v skupine, ak sú žiaci z jedného ročníka. Žiaci navštívia kabinet špeciálneho pedagóga raz za týždeň. Žiakom 7. až 9. ročníka s vývinovými poruchami učenia pomáha už len cielené doučovanie, pretože u detí po dosiahnutí 13. roku reedukačné cvičenia nenavodia požadované pozitívne zmeny – proces vnímania je ukončený. Formy práce sa prispôsobujú konkrétnym potrebám žiakov, najčastejšie ide o rozvíjanie čiastkových funkcií, ktoré sú predpokladom úspešného zvládnutia školských zručností.
Dôležité úlohy špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakom, ktoré posilňujú vzťah špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať aktivitu a snahu žiaka a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Náplň špeciálno-pedagogických cvičení:
- rozvoj špecifických funkcií,
- zdokonaľovanie pamäti (akusticko-verbálna a zraková, pracovná pamäť) a poznávacích procesov,
- spresňovanie vnímania, poznávania, diferenciačných schopností,
- rozvíjanie priestorovej a časovej orientácie, nácvik pravo-ľavej orientácie (telesná schéma, rovinná a časová orientácia), serialita (nácvik sekvencií, postupnosti), intermodalita (audiovizuálny vzťah),
- rozvoj číselných predstáv,
- práca s matematickými operáciami a zisťovanie vzťahov medzi nimi,
- algoritmus riešenia slovných úloh,
- orientácia v rovine, v priestore a čase.
Pomôcky školského špeciálneho pedagóga
- čitateľské tabuľky, didaktické pomôcky (skladačky, dominá, puzzle, pexesá na pravo-ľavú orientáciu, koncentrácia pozornosti, pamäťové, sluchové a zrakové vnímanie i hmat, karty na rozvíjanie jazykových schopností, serialita, protiklady, predložky, slovesá, príčina – následnosť, geometrické tvary, labyrinty, obrázkové dominá),
- rozvíjanie motoriky – navliekanie šnúrok, guľôčkové labyrinty, drevené hlavolamy, prevliekačky, písanie do piesku,
- jazyk a reč – obrázkové a metodické materiály na podporu prirodzeného vývinu reči, nástenky s gramatickými pravidlami, programy na PC realizované na notebooku aj PC,
- pomôcky zamerané na precvičenie jemnej, hrubej motoriky, na rozvoj slovnej zásoby, pozornosti a reedukáciu vývinových porúch učenia
- odbornú literatúru, pracovné listy
Kto je žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami?
- žiak so zdravotným postihnutím - napr. s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou alebo autizmom
- žiak dlhodobo chorí alebo zdravotne oslabení
- žiak so špecifickými vývinovými poruchami učenia
- žiak s poruchou aktivity a pozornosti
- žiak s poruchami správania
- žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia
- žiak s nadaním
- žiak, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.
Najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia
- Dyslexia - špecifická porucha čítania - pri čítaní si dieťa zamieňa tvarovo, zvukovo podobné hlásky, prehadzuje, pridáva, vynecháva hlásky, nerozumie prečítanému textu.
- Dysortografia - špecifická porucha pravopisu - pri písaní dieťa vynecháva, pridáva, prehadzuje písmená, zamieňa tvarovo a zvukovo podobné písmená, nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky, nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky, nedodržiava hranice medzi slovami.
- Dysgrafia - špecifická porucha písania - grafický písomný prejav dieťaťa je ťažko čitateľný až nečitateľný, písmo je ťažkopádne, neusporiadané, neúhľadné, nie je dodržané písanie na riadku, dieťa si nedokáže zapamätať a napísať správne tvary písmen.
- Dyskalkúlia - špecifická porucha matematických schopností - prejavuje sa problémami pri orientácii na číselnej osi, zámenou číslic, neschopnosťou robiť matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), poruchami v priestorovej orientácii.
- Dyspraxia - špecifická porucha zvládnutia zložitejších manuálnych výkonov - dieťa si nedokáže osvojovať postupy bežných činností - je pomalé, nemotorné, ťažkopádne, má ťažkosti s hrubou aj jemnou motorikou.
Prevencia špecifických porúch
- čas trávenia na PC, mobiloch, tabletoch, TV s mierou
- aktívny prístup rodiča k dieťaťu vo voľnom čase a k školským povinnostiam
- zmysluplné trávenie voľného času – šport, krúžky...
- klasické didaktické hry:
- domino – rozvíja predstavivosť, logické myslenie, matematické predstavy
- mikádo – rozvíja jemnú motoriku, vizuomotoriku, pozornosť a trpezlivosť
- pexeso – výborná hra na rozvoj pozornosti, pamäte, predstavivosti a v neposlednom rade slovnej zásoby
- kocky – rôzne hry s kockami rozvíjajú logické myslenie, matematické predstavy
- stolné hry s pravidlami (šach, človeče nehnevaj sa, dáma, mlyn...) – rozvíjajú logické myslenie, matematické predstavy, ale aj rešpektovanie pravidiel a autority, čím predchádzajú aj poruchám správania
- meno, mesto, zviera, vec – rozvíja slovnú zásobu, tvorivé myslenie, fonologické uvedomovanie, jemnú motoriku
- príbeh podľa obrázku – rozvoj slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností (dieťaťu ukážeme obrázok a jeho úlohou je vymyslieť podľa neho príbeh)
- puzzle, stavanie kociek - logické myslenie (syntéza), jemná motorika, predstavivosť
- krátke hry na cesty:
- slovná reťaz (pes-slon-nos-sova-auto...) – rozvíja slovnú zásobu, tvorivé myslenie, fonologické uvedomovanie (hovoríme slová vždy podľa posledného písmena v slove)
- tvorenie príbehu – rozvíja slovnú zásobu a vyjadrovacie schopnosti (každý povie jednu vetu, ktorá nadväzuje na predošlú a tým vytvárame príbeh, ďalší variant - zadáme 5 slov, na ktoré má dieťa vymyslieť príbeh)
- číselná reťaz – rozvíja matematické a logické myslenie (hovoríme rad čísel, ktorý sa má opakovať..., hovoríme násobky čísel..., hovoríme rad čísel ale na určené číslo vždy tleskneme...)
- rad čísel – rozvíja pamäť a pozornosť (povieme dieťaťu rad čísel a dieťa ho má zopakovať)
- geometrické tvary – rozvoj pozornosti, zrakovej percepcie, matematických predstáv (dieťa má za úlohu vyhľadať v okolí predmety v tvare štvorca, kruhu, trojuholníka...)
- hra na robota (hláskovanie, slabikovanie) – rozvíja sluchovú analýzu, syntézu, fonologické uvedomovanie
- čo vidím? – hry rozvíjajúce priestorovú orientáciu ( čo vidím vpravo dole? čo je za nami? čo je pod stolom? kde je pes? kde stojí pani v zelených šatách? čo vidíš naľavo od cesty?....)
- menujeme dni v týždni – rozvíja serialitu – vnímanie postupnosti (Menujeme deň v týždni, napríklad piatok, dieťa má povedať ktorý deň je pred piatkom a ktorý deň nasleduje, podobne sa môžeme pýtať aj na postavenie mesiac
Hry vedú deti k prirodzenej aktivite a rozvíjajú u nich základné schopnosti - predpoklady pre osvojenie čítania, písania a počítania. Sú to častokrát spoločenské hry, ktoré rozvíjajú komunikáciu, spoluprácu a rešpektovanie pravidiel. Predchádzajú nielen poruchám učenia, ale aj poruchám správania.
Ako zvládne žiak písanie diktátov
- Žiak musí počúvať svoju učiteľku a nesmie sa nechať rozptýliť inými zvukmi, ktoré doliehajú k jeho uchu. Musí zo všetkých zvukov, ktoré na neho doliehajú, vydeliť hlas učiteľky a na ten sa sústrediť - sluchová percepcia (figúra – pozadie).
- Potom musí vetu, ktorú učiteľka vyslovila, krátko podržať vo svojej pamäti - sluchová pamäť.
- Musí slovo rozdeliť na jednotlivé hlásky – sluchová analýza.
- Ďalej musí tieto hlásky odlíšiť od podobne znejúcich hlások, dlhé a krátke samohlásky – sluchová diferenciácia.
- Musí v pamäti vyhľadať správne tvary písmen k príslušným hláskam - ako počuté hlásky vyzerajú, keď sú napísané – zraková pamäť.
- Musí dať pozor, aby nezamenil medzi sebou podobné tvary písmen – zraková diferenciácia.
- Potom musí počuté hlásky spojiť s videnými písmenami - schopnosť intermodality.
- Pokiaľ sa mu toto podarí, musí ovládať svoju ruku a svoje prsty, aby vykonali pohyby pri písaní – grafomotorika.
- Potom musí spojiť obraz písmen so svojimi pohybmi pri písaní - vizuomotorická koordinácia.
- Okrem toho musí dať pozor na to, aby umiestnil písmená na papieri na správne miesto a v správnej polohe – priestorová orientácia.
- Zatiaľ čo všetky jednotlivé funkcie prebiehajú, nesmie poprehadzovať poradie hlások – serialita (postupnosť). A až vtedy, keď sa mu podarí vykonať všetky tieto jednotlivé funkcie, bude to, čo je diktované, zachytené správne na papieri. Pri tom všetkom ale musí ešte myslieť na gramatické pravidlá a ich správnu aplikáciu.
Ako postupovať v prípade, že má Vaše dieťa problémy v škole?
- v prvom rade oslovte triedneho učiteľa Vášho dieťaťa alebo vychovávateľky v ŠKD
- ak budú potrebovať učitelia pomoc skontaktujú priamo na škole školskú špeciálnu pedagogičku alebo ŠPT
- porozprávajú sa s Vami, pomôžu a usmernia
- poradia Vám, kde sa máte obrátiť o pomoc
- na základe výsledkov, odborných vyšetrení sa určí najefektívnejší postup nápravy
Čo je dôležité vedieť?
- majte na pamäti, že včasné odhalenie problémov, pomôže Vám i dieťaťu k dosiahnutiu lepších výsledkov v škole, ale aj vzťahu v rodine
- vytrvalá, pravidelná a systematická práca s dieťaťom v domácom prostredí sú základným predpokladom - úspechu pri náprave porúch učenia a správania
- v prípade, že sa dieťaťu neposkytne potrebná starostlivosť môžu poruchy učenia a správania veľmi negatívne ovplyvniť život dieťaťa